Terveysvaikutteiset elintarvikkeet eivät välttämättä ole vain niitä, joihin on lisätty kaikenlaisia vitamiineja. Näistä lisätyistä vitamiineista, kalsiumista ja kuidusta hyötyvät lähinnä sellaiset henkilöt, jotka eivät muuten saa näitä tärkeitä ainesosia tarpeeksi. Jos ruokaan taas lisätään maitohappobakteeria, kasvistanoleita tai -streoleita, voi ruoalla parantaa parhaimmillaan sairauksia. Maitohappobakteereita lisätään yleisimmin maitoon, jogurttiin, piimään ja juustoon. Uusina tuotteina, joihin maitohappobakteeria on lisätty, ovat kauppoihin tulleet kaurapohjaiset maidottomat tuotteet. Ne sopivat siis maidottomaan ruokavalioon. Ksylitoli kuuluu oleellisena osana kategoriaan terveysvaikutteiset elintarvikkeet. Ksylitolia tulisikin syödä jokaisen aterian jälkeen, koska se vähentää reikien esiintymistä. Ksylitolia on saatavana niin purukumina kuin pastilleina niin lapsille kuin aikuisille. Suomessa tehtyjen tutkimusten perusteella on myös havaittu, että ksylitoli estää haitallisten mikrobien kasvua nenässä ja nielussa. Tämä pienentää lasten korvatulehduksen riskiä. Kuitupitoinen ruoka ei aina ole kovaa ja pureskeltavaa, vaan nykyään kuitua on lisätty muun muassa joihinkin mehuihin. Toki myös monet leivät sisältävät sitä. Kuidun terveysvaikutukset painottuvat painonhallintaan. Kuitu kulkee ensimmäisenä suoliston läpi vieden tilaa muulta ruoalta. Sen vuoksi kuitupitoisen aterian syönnin jälkeen ei ole nälkä pitkään aikaan. Kuitu myös tasapainottaa suolen toimintaa ja vähentää ummetusta. Kaikkein terveellisimmillään kuitu on ruisleivässä, jota suomalaiset onneksi syövätkin päivittäin. Kolesteroli on melkein kuin kansantauti Suomessa. Monet yrittävät alentaa kolesterolia terveellisellä ruokavaliolla, mutta aina se ei onnistu. Tällöin voi kokeilla kolesterolin alentamiseen tarkoitettuja margariineja, joita on useita eri merkkejä. Näitä tuotteita ei suositella raskaana oleville eikä lapsille. Lisätystä vitamiinista ei yleensä ole hyötyä, jos syö muuten monipuolisesti. On kuitenkin erityisryhmiä, jotka tarvitsevat lisättyä vitamiinia. Esimerkiksi kasvissyöjien on todella hankala saada B12-vitamiinia kasvisruoasta. Sen vuoksi kannattaa syödä tuotteita, joihin sitä on lisätty tai ottaa vitamiinitabletti. Muutoin tärkeitä vitamiineja saa runsaasti kasviksista. Suomessa myös terveysvaikutteiset elintarvikkeet sisältävät usein marjoja. Jokaisen tulisikin syödä niitä päivittäin saadakseen tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita, joita muuten on hankala saada.

Terveysvaikutteiset elintarvikkeet ovat tärkeitä